ALHAMDULILLAH !!! Inilah 5 Golongan Orang Yang Terbebas Dari Pertanyaan Kubur, No. 5 Golongan Terbanyak




SETELAH manusia meninggal dunia nanti,

ia mengalami kenasiban di alam kubur. Di dalam kubur itu, ia menantikan dibangkitkan hingga datangnya hari kiamat.Dan di alam kubur kelak ia bakal ditanya oleh malaikat Munkar dan Nakir. Tetapi nyatanya, ada berbagai golongan orang yang terbebas dari soalan di dalam kubur. Berikut ini penjelasannya.
Inilah 5 Golongan Orang Yang Terbebas Dari Soalan Kubur, No. 5 Golongan Terbanyak Orang yang mati syahid,


Dari Rasyid bin Sa'ad, dari berbagai sahabat nabi, disebutkan bahawa ada seseorang yang bertanya pada Nabi Muhammad SAW.
"Wahai Rasulullah SAW, mengapa orang-orang beriman bakal diuji dalam kubur, kecuali para syuhada?" Beliau menjawab, "Kilatan pedang yang berkelabat di atas kepala mereka telah lumayan menjadi ujian bagi mereka."


2. Ribath (berjaga di tampal batas wilayah muslim untuk mencegah serangan musuh) di jalan Allah
Salman berkata, ia mendengar Rasulullah SAW bersabda,
"Ribath sehari semalam lebih baik daripada puasa dan solat malam sebualan. Kalau seseorang mati dalam keadaan semacam ini, amalnya bakal mengalir dan dicurahkan rezeki atasnya dan dijamin leluasa dari ujian (kubur). "


3. Meninggal kerana sakit perut
Abu Ishaq As-Syu'aiby berkata, Sulaiman bin shord mengatakan terhadap Khalid bin Urfathah alias sebaliknya, Khalid berkata terhadap Sulaiman,
"Apakah kalian mendengar Rasulullah SAW bersabda, 'Barangsiapa meninggal sebab sakit perut, tak bakal diseksa dalam kuburnya'." Salah seorang dari mereka menjawab, 'Ya'. "


4. Selain surah Al-Mulk
Rasulullah SAW bersabda, "Surah tabarak bakal mencegah azab kubur."


5. Meninggal pada hari Jumaat
Rasulullah SAW bersabda, "Tidak ada seorang Muslim yang meninggal pada hari Jumaat alias malam Jumaat melainkan Allah tentu bakal menjaganya dari fitnah kubur."

0 Response to "ALHAMDULILLAH !!! Inilah 5 Golongan Orang Yang Terbebas Dari Pertanyaan Kubur, No. 5 Golongan Terbanyak"

Post a Comment